Träningsfilosofi

På Gripen CrossFit jobbar vi efter tre ledord: Säkert, snabbt och intensivt!

Säkert

Gripen CrossFits träning ska genomsyras av säkerhet. Vi sätter tekniken i fokus för att ge en så skonsam och hälsosam träning som möjligt. Genom att fokusera på funktionella rörelser som vi ständigt varierar använder vi kroppen utifrån vad den är byggd för. Detta minskar risken för överbelastningar som kan leda till skador. Vårt motto är att först utveckla tekniken, sedan uthålligheten, när detta sitter ökar vi belastningen för att göra träningen mer effektiv.

För att göra träningen säker finns det alltid minst en instruktör som leder träningspassen.


Snabbt

Våra pass planeras så att de tar max 60 minuter att genomföra. Denna timme delas in i tre eller fyra delar:

  • Uppvärmning
  • Skill
  • Workout of the day
  • Rörlighet

Uppvärmning krävs för att förbereda kroppen för dagens utmaningar. Uppvärmningen baseras framför allt på body-weight övningar med fokus på bålstabilitet.

Skill. Det finns övningar i CrossFit som är mer komplicerade än andra. Det krävs mer träning för att kunna behärska dessa. Därför tränar vi teknik som en del av våra träningspass.

Workout of the day, även kallad WOD, är dagens huvudpass. CrossFit är uppbyggt av tre huvudkategorier:

  1. Cardio
  2. Gymnastikstyrka
  3. Styrka med vikter

Grunden i CrossFit är cardio, det vill säga konditionsträning. En god kondition är en förutsättning för att kunna utföra hela träningspassen med hög intensitet och bibehålla bra teknik. Exempel på specifika cardio-övningar är löpning, rodd och cykling.

Gymnastikstyrka baseras på träning med den egna kroppen som belastning. Exempel på övningar är push-ups, sit-ups, pull-ups och handstand.

Styrka med vikter baseras på olympiska lyft och styrkelyft. I träningen med vikter använder vi enbart fria vikter såsom skivstång med vikter, hantlar och kettlebells. Exempel på övningar är deadlift, frontsquat och clean & jerk.

En WOD utförs för det mesta med hög intensitet, med en eller flera övningar ur en, två eller alla tre huvudkategorierna. Det är en avgörande faktor till varför CrossFit anses som en mycket allsidig träningsform. Resultaten av träningen låter sig sällan vänta!

Rörlighet. God rörlighet är en av grundpelarna i en funktionell kropp. För att kunna utföra funktionella rörelser och för att förebygga skador är rörlighetsträningen av stor vikt.


Intensivt

Många av våra pass genomförs med hög intensitet. Detta ger en effektiv träning med snabba resultat.

Till WODDEN tillkommer då en instruktion som verkligen utmanar både puls och styrka. Så fort som möjligt, så många varv som möjligt, så tungt som möjligt är exempel på hur passen ska genomföras för att maximera varje utövares förmåga.

  • Kontakta oss

    Gripen CrossFit
    Flygaregatan 1
    212 39 Malmö
    Sweden
    Phone: +46-(0)40-685 30 20
    info@gripencrossfit.com

    Öppettider

    • Måndag 06.00-21.00
    • Tisdag 06.00-21.00
    • Onsdag 06.00-21.00
    • Torsdag 06.00-21.00
    • Fredag 06.00-19.00
    • Lördag 09.00-15.00
    • Söndag 09.00-15.00
  • Hitta hit


    CrossFit Journal: The Performance-Based Lifestyle Resource
  • Facebook

  • Instagram