Månadens grip september 2016


Första gången jag mötte månadens Grip var under en wod coachad av mig. Jag räckte artigt fram handen, presenterade mig och fick till svar, – Vi har träffats! Jag började snabbt leta i mitt kartotek av ansikten som passerat i mitt liv. Det visade sig att han varit en av min lärare under min lärarutbildning. Så cirkeln är sluten, payback time, nu var han under my command! The running bearded man, Mikael Björk månadens Grip september.

micke-1

Mikael är bosatt i Malmöregionen, närmar sig 43 år och är gift med Sofia som även hon är en Grip. Tillsammans har paret en dotter. Till vardags arbetar Mikael som lärare på 60% på Malmö högskola där han undervisar framtidens förskollärare. Han arbetar även frilans som berättare för barn och unga, med musik, teater och ger videokurser online. 

 

micke-1-1

Hur hittade du hit?

Det var faktiskt via Jens Furljung, en annan härlig Gripare sedan ett tag tillbaka. Mikael hade varit sugen på att testa redan för 1 ½ år tillbaka. 

– Jag hade läst boken ”Unbreakable Runner” av Brian MacKenzie då löpning var min grej. MacKenzie bryter mot den härskande retoriken att mängd och distans är allt. Jag hade erfarenheten, som många andra löpare att man ska springa mycket och långt. Men denna bok förespråkade att skära ner mängden löpning, springa intensivt samt träna funktionella styrkeövningar tillsammans med löpteknik. Få löpare är överförtjusta i styrketräning, utan man säger att det främst är mängden löpning som ger resultat, den grenspecifika träningen. Jag startade en programmering från boken 2015 inför ett lopp på 50 miles i USA i juni-15. Jag skar ner på mängden långdistanslöpning och ökade intensiteten i löpningen samt startade med funktionella styrkeövningar.
– Förvisso rätt blekt om man jämför vad vi gör i boxen.

Det loppet visade sig bli det mest känslomässigt bästa loppet Mikael sprungit.
– Jag mådde bra under och efter detta lopp. Mina löparvänner tyckte jag var helknäpp och undrade vad jag höll på med. Mikael berättar om hur han körde styrkewodar på 15 minuter 3-4 ggr i veckan och vid ett tillfälle skulle han och hans vänner ut och springa en runda på 30 km.
– Det jag läst i boken var att jag skulle ”trycka på”, inte löpa långsamt utan trycka till. Det slutade med att jag sprang varv runt om mina vänner, hoppandes med en känsla av styrka i kroppen. Det hade hänt något! Efter det blev jag sugen på att testa CF.
– Jag hade läst om det och det var framförallt (är fortfarande) den funktionella styrkan och de gymnastiska övningarna jag såg fram emot. Att träna med skivstång kändes inte lika lockande. Sedan tycktes det vara ganska stimmigt i CF-boxar så det var nog inget för mig.

micke-1-3

Men det blev så att Jens drog med Mikael till oss. Kompisarna har ett förflutet som sträcker sig över 20 år, de har bl.a. båda varit simtränare. Första gången var det Coach Rost som stod för dagens wod.
– Jag kände mig varmt välkommen och minns att vi skulle utföra 5 varv av 20 pullup, 20 ground to overhaead, 20 svingar, 20 squats och sedan 1 min vila mellan seten. Jag kunde knappt göra en strikt pullup med gummiband men jag litade på mina ben. Så squats och svingar kunde jag sedan min hemmaträning.
– När jag kom hem hade jag samma känsla i mina armar som jag har efter ett marathon i benen, eller en känsla som efter ett bergslopp. Jag tyckte det var så roligt, verkligen jätteroligt.

Förra hösten fick inte Mikael riktigt livet att gå ihop med träning och arbetsliv. Men till sist köpte han introkortet som skulle vara över jul/nyår 2015.
– Min tanke var då att hinna träna å mycket som möjligt och sedan börja löpa igen under våren. Men, skrattar Mikael, jag blev ju heeelt hooked, det är ju så himla roligt med CF.  Det hör till saken att Mikael blir (kärleksfullt?) häcklad av sina löparvänner då han nu tränar mer CF än löpning.

Mikael har startat ”Gripar till skogs” där han under 3 ggr har delat med sig av sin breda kompetens inom löpning.
– Jag är imponerad över att alla har en sådan god kroppsuppfattning, och att det finns en stabilitet i bålen hos CrossFit-atleter, de är starka helt enkelt.

Förhoppningsvis kan det bli ett stående inslag av ”Gripar till skogs” då Mikael har tiden till detta.

Vad ligger på agendan framåt i tiden gällande din träning?

 Jag har ett lopp framför mig i februari, Trans Gran Canaria, en bergslöpning på 43 km och 1200 höjdmeter. Jag kommer starta ett nytt program från boken i november och det kommer förhoppningsvis förbereda mig väl.

Är löpning den enda sport du utövat?

– Jag är en gammal kampsportare! Judo och jujutsu, och det är väl en förklaring till att jag gillar de gymnastiska övningarna mest. Då denna ”karriär” tog slut så påbörjades min löparkarriär.

Mikael berättar hur han en dag fick för sig att löpa för att hämta sin dotter som då gick i förskolan.
– Jag hade cyklat fram och tillbaka till jobb och ville testa. Kan säga att det var en tuff km! På den vägen är det, löpning och nu CF i en härlig harmoni.

Hur ser din drömwod ut?
– Kroppsviktsövningar,  gymnastiska övningar, inverteded börpis, repklättring och gå på händer.


micke-1-2

10 snabba

Thruster/börpii

Löp/rodd

Sommar/vinter

Träningskläder/jeans

Magnesium/ej magnesium

Lång/kort wod

Fredagsfys/fredagsmys både och…

Vin/vatten

Lyftarskor/ej lyftarskor

Morgonträning/kvällsträning vilket som


Mål med CF?
– Jag har inga mål i CF! Jag är en lustmänniska, jag tränar det jag tycker är kul. Då jag startade löpträna var det för att jag ville ha puls och sedan ville jag bli en bättre löpare. Sedan kom lusten att springa lopp. Jag är en tävlingsmänniska och jag vill gärna tävla i CF någon gång, får väl bli mastertävlingar då. Jag gillar hur kroppen fungerar, allt den orkar. Jag är inte heller ute efter att kunna lyfta tunga vikter.

Mikael upprepar en hel del gånger under vårt samtal hur himla roligt det är med CF, att det finns en härlig stämning i vår box.
– Vissa dagar glänser jag andra dagar går det mindre bra. De där coacherna som ”är på en hela tiden”, ni vet alltid att man kan lyfta mer än man själv vet ler Mikael.

Varför tycker du att man ska träna CF?
– Det är roligt! Variationen och kombination är nyckeln. Kroppen tåler som sagt mycket och jag upplever det inte som att skaderisken är lika hög då det ständigt varieras till skillnad från löpning som är monotont. Inte lika slitigt för kroppen då träningen varieras.

Tre ord för att beskriva Gripen?  Familjärt, välkomnande, utmanande.  

Mikael nominerades med orden: En go gubbe som är fantastisk hängiven sin träning. Dessutom har han fått mycket fina resultat, samt har han startat Gripar” till skogs” vilket är ett härligt initiativ.

För den intresserade se länkar nedan.

http://www.transgrancanaria.net/en/race_cat/maraton/  

http://www.adlibris.com/se/bok/unbreakable-runner-9781937715144

  • Kontakta oss

    Gripen CrossFit
    Flygaregatan 1
    212 39 Malmö
    Sweden
    Phone: +46-(0)40-685 30 20
    info@gripencrossfit.com

    Öppettider

    • Måndag 06.00-21.00
    • Tisdag 06.00-21.00
    • Onsdag 06.00-21.00
    • Torsdag 06.00-21.00
    • Fredag 06.00-19.00
    • Lördag 09.00-15.00
    • Söndag 09.00-15.00
  • Hitta hit


    CrossFit Journal: The Performance-Based Lifestyle Resource
  • Facebook

  • Instagram