Månadens Grip oktober 2015

Med ett fokus som få, en vilja av stål och stark som en oxe fortsätter hon att imponera på oss alla. Hennes smittande leende samt viljan att alltid lära mer, samt hennes engagemang för Gripen CrossFit gjorde henne som ett självklart val till månadens Grip oktober 2015.

Anna Key 36 år från Malmö har en gedigen erfarenhet av träning i bagaget. Hon har sedan hon var 22 år varit gruppträningsinstruktör på olika gym. För tio år sedan blev hon en av instruktörerna i Les Mils nordiska team. Detta innebar att Anna då utbildade andra att bli instruktörer. Men för två år sedan insåg Anna att hon saknade något.
– Efter att ha filmat en DVD i Globen som används av instruktörer i hela världen, kände jag att jag ville träna för min skull!
– Jag ville prioritera mig själv, säger Anna.

– Jag hade hört talats om CF men tänkte att det var nog för mycket för mig. Men jag googlade upp CF och hamnade på Gripen sida.
– Boxen låg då på Borgmästargården vilket var nära och bra, men det var i den vevan boxen flyttade, skrattar Anna.
– Men jag tog min cykel och tog mig till ett pass, ett teampass. Det var jättekul, jag kände att det här kan jag. Det var lätta övningar som jag kände till som push-up och löpning. Efter det fortsatte Anna att träna på 06:15-passen.
– Det tog tid innan jag förstod att det faktiskt fanns fler personer förutom de på morgonpasset, säger Anna med sitt härliga leende på sina läppar.
– Då jag började träna kvällar var det lite ”wow-faktor”, det finns ju så många människor på Gripen.

Anna1

Anna tillsammans med Andreas Croon och Sava Surla

 

Anna lever tillsammans med Peter som också är en Grip.
– Jag köpte ett introkort åt honom julen 13/14 som inte utnyttjades en enda gång. Jag pratade ju såklart ofta om Gripen då vi sågs och till sist blev nyfikenheten för stor för Peter också, och han köpte ett kort.

Hur känner du för att tävla i CF?

– Jag har tävlat utanför boxen en gång och känner att det räcker, jag vill inte tävla. Jag har varken suget eller intresset för det. Jag är inte så förtjust i att vara ”övervakad”, så som jag kände då kameror ständigt var närvarande under min tid i Les Mills. Det är en befriande känsla att träna för mig, för min skull, mig mot mig. Det räcker!
Sedan är ju CF mätbart, jag ser och känner min utveckling och det är bra nog. Jag tycker det är kul ATT det finns tävlingar och att det lockar fler att tävla.
– Som sagt, det är mätbart, det ska vara bra annars no-rep, man måste ständigt vilja förbättra sig för att kunna tävla.

Varför skulle du rekommendera Gripen till de icke ännu frälsta?

För det första är programeringen mycket bra på Gripen, den är genomtänkt. Alla coacher är måna om oss alla, skaderisken är låg för att det alltid visas och talas om teknik och säkerhet. Boxen är välutrustad och alla kan träna på sin nivå oavsett var andra befinner sig. Sedan är det så otroligt många härliga motionärer i boxen som alltid är villiga att hjälpa varandra.

Du har ett förflutet i Gripens tävlingsgrupp, hur var det?

Anna2

– Det var mycket bra, problemet var bara att jag inte förstod hur tufft det var att träna ensam. Dessutom kände jag mig osäker på OLY, så nu kör jag dagens pass och som sagt den programeringen är också super. Jag kör OLY-passen på lördagar och gillar den programeringen också med de olika komplexen. Den är så välgjord, genomtänkt och utförd av folk som vet vad de gör. Det finns allt för många boxar/anläggningar som är oseriösa. Jag har använt mig av Gripens PT (kan alla boka i boxen) och kommer fortsätta göra detta med jämna mellanrum. De pengarna man lägger extra på PT är värt massor. Tänk att man får en coach till bara sig själv en hel timme, det är superlyxigt!

Thruster/börpii

Löp/rodd

Sommar/vinter

Träningskläder/jeans

Magnesium/ej magnesium: va? – har man inte magnesium till allt, skrattar Anna.

Lång/kort wod ALLA wodar : )

Fredagsfys/fredagsmys: först fys, sedan mys såklart

Lyftarskor/ej lyftaskor: funkar lika bra med som utan.


Varför ska man träna CrossFit?

– Det är en allsidig träning, den är utmanande och man presterar. Jag som kommer från en värld där utseende var en del av träningsformen tycker det är underbart att bara köra, bara gör det utan att tänka på hur man ser ut och att det är tillåtande att min kropp presterar. Alla tränar på sin nivå, var man än befinner sig. Man lär sig mycket om hur ens egen kropp fungerar och man tränar tillsammans med andra som också gillar att träna.

Mål med CrossFitten?

Att ständigt utvecklas och bli bättre. Jag vill kunna lyfta tungt många gånger och behärska alla gymnastiska övningar.

 

 

  • Dagens WOD

    22/9-2017

    21-15-9 reps:

    • Pushpress
    • Pullups

    9-15-21 reps:

    • Powerclean
    • Burpees

    RX 60/40kg

    Träningsprogrammering

    Kontakta oss

    Gripen CrossFit
    Flygaregatan 1
    212 39 Malmö
    Sweden
    Phone: +46-(0)40-685 30 20
    info@gripencrossfit.com

    Öppettider

    • Måndag 06.00-21.00
    • Tisdag 06.00-21.00
    • Onsdag 06.00-21.00
    • Torsdag 06.00-21.00
    • Fredag 06.00-19.00
    • Lördag 09.00-15.00
    • Söndag 10.00-15.00
  • Hitta hit


    CrossFit Journal: The Performance-Based Lifestyle Resource
  • Facebook

  • Instagram