Månadens grip mars 2017

Mars månads Grip fick veta av sin läkare att han absolut inte skulle träna CrossFit. Som väl var fick Daniel Thysell honom att endast frysa sitt medlemskap och återkomma, vilket han gjorde. Möt Niklas Nilsson, 31 år från Malmö.

Till vardags arbetar Niklas med ungdomar med funktionsvariation inom området stöd och aktivering. Han har en idrottsbakgrund från fotbollen, men då hans val av arbete satte stopp för kontinuerlig träning så fick det bli något annat.

Att han hamnade på Gripen var tack vare Christian Nilsson, också en medlem hos oss. De var vid tiden arbetskamrater och Niklas följde med på ett pass precis i skiftet mellan gamla och nya boxen.

– Först så flummade jag mest med och mitt första riktiga pass var i Da Box och det var Manion (7 rundor av 400 meter löpning och 29 backsquats).

– Jag kom inte tillbaka på en hel månad, jag kunde inte träna den lilla träning jag hade med fotbollen ens. Och då hör till saken att jag tyckte jag var i rätt god träningsform… Fotbollen har funnits i Niklas liv sedan han var 7 år, och den sista klubben han spelade i var Husie IF. Han hamnade till sist inom Korpen-fotboll då tiden inte räckte till för fotboll på högre nivå och där tog det slut.

– Jag hoppade upp under en match, landade fel och skadade mitt knä. Först ville inte läkaren ta Niklas på allvar men han tjatade sig till en magnetröntgen och det visade en skada i brosket. Läkaren sade bestämt nej till att träna CrossFit.

– Då jag berättade detta för Danne och ville avsluta mitt medlemskap på Gripen så fick han mig att tänka om. Vi beslöt att frysa kortet ett tag och att jag skulle rehabilitera enligt sjukgymnastens ordination och sedan återvända. Ett beslut jag är innerligt tacksam för. Detta var för ungefär ett och ett halvt år sedan.

 – Än idag går jag in med respekt och rädsla och jag har stundtals ont men som Danne sa, att på Gripen kan alla träna och allt kan anpassas. Detta är som mitt andra hem. Man känner att alla coacher bryr sig om mig och alla medlemmars bästa, alla får det bästa, här finns all expertis och jag ger all eloge till coacherna här.

Vissa dagar är det jobbigt såklart, men jag fortsätter gör rörelserna/rehabövningarna än idag. Min läkare säger att min muskulatur har vuxit kring knäet och det är strålande och jag kommer fortsätta träffa läkaren var tredje månad dels för att ha uppsikt över skadan men också över en begynnanade artros.

– Beachprogrammeringen är så bra med alla dessa övningar som bygger upp min styrka. Detta kommer leda till mindre slitage och att jag kommer hålla längre.

Det finns många fördelar med beachprogrameringen menar Niklas.

– Dels för att det är en kul grej att testa nytt. Såklart saknar jag att wodda men det kommer ju igen och det kommer ge resultat där. Men jag har knutit nya kontakter, jag har börjat prata med folk jag förut bara sett eller hälsat på, nu har vi en sak som binder oss samman lite extra.

Niklas gjorde en kroppsanalys två veckor innan beachprogrameringen samt tre veckor in i programeringen. Han har ökat 1,3 kg i vikt varav 0,5 kg i muskelmassa samt förlorat 2,2 % fett.

Tre ord för att beskriva Gripen?

Roligt och utmanande. Sedan är det som en fritidsgård, socialt/familjärt.

Styrka i CrossFit?

Min vilja, jag ger mig inte, jag är envis och har ett starkt psyke. Jag kör alltid hela vägen tills det tar slut. Just nu känner jag att min kropp är tung men löpningen känns bra för jag har bestämt att det ska gå.

Svaghet i CrossFit?

Allt det tekniska!  Oh-squat är mycket svårt, jag är stel som ett kylskåp men det är såklart bättre än innan (vilket jag, Anna, påminner honom om). Klättra i rep har jag respekt för då jag är höjdrädd. Att komma upp är inte så svårt men sedan att vara där uppe och titta ner är lite värre. Ring muscle up ska jag också bemästra en dag.

Mål med CrossFit?

Att klara ovanstående, det ska sitta i sommar…

Varför ska man träna CrossFit?

Dels handlar det om gemenskapen men även för att det är en sådan bred träningsform. Det är riktigt utmanande samtidigt som det är oerhört rolig. Man blir ju lite av en CrossFit-nörd skrattar Niklas. Sedan vill jag igen belysa alla dessa kontakter man knyter i vår box. Det kan bli både ytliga som djupa kontakter och det får man inte på vanliga gym tycker jag. Här kan man mycket väl stanna kvar och hänga en stund efter träningen. Dessutom är jag alltid nöjd efter att ha tränat CrossFit till skillnad från att ha gymmat vilket mest betydde hänga och fuska för att slippa. Det spelar ingen roll hur bra eller dålig man är på att träna, ALLA blir bemötta likadant på Gripen, det är fantastiskt.

– Detta är ingen träningsform för folk med stort alter ego. På Gripen tränar man för sin egen skull och alla är trevliga, det är ett underbart ställe.

För att återgå till nördigheten hinner Niklas berätta för mig att då Johannes Gustavsson utförde 17:1 kunde han inte sluta titta, vilket resulterade i att han kom försent till ett möte.


Tankar på att tävla i CrossFit? 

– Jag vill, men måste kunna behärska alla de grundläggande momenten. Det finns en vilja men jag måste ha klartecken/godkännande av mig själv. Just nu, och kanske för alltid, tränar jag för att det är skoj.

Vin/vatten
Burpees/Thruster
Rodd/Löpning
Sommar/Vinter
Jeans/Träningskläder
Kalk/Ej kalk – funkar med båda
Lång/Kort wod
Fredagsfys/fredagsmys – först fys sedan mys
Lyftarskor/Inte lyftarskor
Morgon/Kvällsträning – lever efter mitt schema så när som.

 

 

”Niklas nomineras för hans engagemang till sin träning, sin envishet till att få fortsätta att träna det han vill trots motstånd från läkare. Hans vilja att lära sig mer och glädjen han visar när han lyckas smittar av sig på oss alla i boxen. ”

  • Dagens WOD

    22/9-2017

    21-15-9 reps:

    • Pushpress
    • Pullups

    9-15-21 reps:

    • Powerclean
    • Burpees

    RX 60/40kg

    Träningsprogrammering

    Kontakta oss

    Gripen CrossFit
    Flygaregatan 1
    212 39 Malmö
    Sweden
    Phone: +46-(0)40-685 30 20
    info@gripencrossfit.com

    Öppettider

    • Måndag 06.00-21.00
    • Tisdag 06.00-21.00
    • Onsdag 06.00-21.00
    • Torsdag 06.00-21.00
    • Fredag 06.00-19.00
    • Lördag 09.00-15.00
    • Söndag 10.00-15.00
  • Hitta hit


    CrossFit Journal: The Performance-Based Lifestyle Resource
  • Facebook

  • Instagram