Månadens Grip mars 2015

Sjukgymnasterna sade åt honom att han i princip bara skulle kunna träna vattengympa och aldrig kunna springa. Men den 10% invaliditeten i ena knäet hindrade inte honom från att starta med CF. Tvärtom, det har räddat honom. Möt Johan Ljungström, medlem nummer 28 på Gripen.

johan1

Till vardags arbetar Johan som affärskonsult/Concept controller och biträdande ekonomisk förvaltare för Malmö centralstation. Och efter jobb tillbringar han helst sin tid med sin sambo och deras gemensamma son, Hugo, tre månader. Ja, förutom då han är på Gripen såklart. Johan är sedan många år tillbaka god vän med Daniel Thysell. Så då boxen startade i den förra lokalen köptes ett medlemskap och Johan tränade 6 dagar i veckan varpå hans knä gjorde sig påmind efter en skidolycka i Åre. En olycka som innebar en totalskada på höger knä. Efter rehab-träning i två år så konstaterades att knäet har en 10% invaliditet. Sjukgymnasterna sa att jag aldrig skulle kunna springa, berättar Johan, men sedan jag startade CF kan jag springa milen, squata och jag kan lyfta. Hoppa på box är väl i princip det enda jag inte gör, annars kör jag på. Jag har läkt mig själv och hade aldrig kommit så långt som jag gjort om det inte var för Gripen. Jag är social och är en lagmänniska och Gripen ger mig mer än träning. Det är en social arena!

johan2

Johan startade med fotboll som fem-åring och kom till MFF som 14-åring.
– Jag tillhör den ”gyllene generationen” Zlatan, Rosenberg m.fl. och har haft den stora äran att spela med dem. Han spelade fotboll på elitnivå fram till  21-års ålder, då var det annat som drog, nämligen en utbildning. Valet var inte så svårt, att vara sjätte backreserv och utanför ett A-lagskontrakt eller få en utbildning.
– Jag kände mig klar med fotbollen och det är ett beslut jag aldrig ångrat. Johan flyttade till Helsingborg och startade sin utbildning. Han fick direkt arbete på Anaheim Victoria Park och blev koncernchefens högra hand. Vilket självklart var en mycket bra erfarenhet och en språngbräda.
– Det gav mig utrymme till att utvecklas! Och idag är Johans expertis att kunna se orsaker och samband, att kunna lösa, utveckla och tolka strategier.

 

Målet med Crossfit? Jag vill tillbaka till min ”matchvikt” och jag vill lyfta över 100 kg i lyften. Fast frågan är om knäet håller till det och det är inte fy skam att vara duktig på mellanvikter. Ett annat mål är att köra fler teamwodar med Cliff.

– Jag är en glad amatör, jag vill mår bra. Man ska inte stirra sig blind på resultat. Avdramatisera det, det finns viktigare saker än RX.

Varför ska man välja just Gripen?
För att Gripen är för den breda massan. Det handlar inte om vad man säger utan om vad man gör, och på Gripen är det en unik stämning. Mycket går att köpa, få allt perfekt utrustning. Men det betyder inget om det inte finns värme, energi och glädje. Det finns på Gripen. Här finns en mental balans. De som jagar resultat kan göra det, de som är skadade gör sin skalade version, alla människor tas om hand och det gör Gripen unik.

Alla tränar av olika anledningar. Under mitt första pass var där en ung kille som ”tjurade”. Han sprang 400 meter som om det gällde livet. Min tanke var, han kommer gå i väggen direkt, och det gjorde han. Efter det passet kom killen inte tillbaka på ett tag. I dag är han en av de bästa på Gripen. Han förvandlades från en tunn kille till en äkta CrossFit-atlet och vi känner honom alla som Khalil Wahid. Med rätt hjälp och rätt inställning kan man gå långt ler, Johan.

johan4

Något vi inte visste om Johan….
– Min största idol var James Bond då jag var en liten påg! Som ung drack jag samma drinkar, hade samma cigarett etui, jag såg honom som den ”perfekta mannen”! Det är viktigt att vara en gentleman säger Johan och skrattar. Man är ju sitt eget varumärke, att stå för vad man säger och gör är viktigt, My name is Bond, Johan Bond!

10 snabba svar

Vin/vatten: Vin

Burpess/Thrusters: Burpees

Rodd/löpning: Rodd

Sommar/vinter: Sommar

Jeans/träningskläder: Jeans

Kalk/ej kalk: Kalk

Lång/kort wod: Lång

Fredagsmys/fredagsfys: Fredagsmys

Lyftarskor eller inte: Inte

Morgon/kvällsträning: Kväll

 

  • Dagens WOD

    22/9-2017

    21-15-9 reps:

    • Pushpress
    • Pullups

    9-15-21 reps:

    • Powerclean
    • Burpees

    RX 60/40kg

    Träningsprogrammering

    Kontakta oss

    Gripen CrossFit
    Flygaregatan 1
    212 39 Malmö
    Sweden
    Phone: +46-(0)40-685 30 20
    info@gripencrossfit.com

    Öppettider

    • Måndag 06.00-21.00
    • Tisdag 06.00-21.00
    • Onsdag 06.00-21.00
    • Torsdag 06.00-21.00
    • Fredag 06.00-19.00
    • Lördag 09.00-15.00
    • Söndag 10.00-15.00
  • Hitta hit


    CrossFit Journal: The Performance-Based Lifestyle Resource
  • Facebook

  • Instagram