Månadens grip juli 2014

Mathias1

Han är kung på kroppseget, älskar hjältewoddar och har givetvis både ringar och pull-up bar till hands i sommarhuset. Möt månadens grip juli!

Kroppen är till för att röras på och den mår som absolut bäst när den får varierad och mångsidig träning. Det tycker Matthias Scholander, som ändå aldrig varit helt sportig:

– Jag har väl varit ”halvsportig” hela mitt liv. Inte toktränat men heller ingen soffpotatis. Har dock de senaste fyra åren haft som ambition att träna en gång om dagen – och då blir det oftast fem, sex gånger i veckan.

Hur hamnade du på Gripen?
– Jag gick länge och harvade på Friskis och kämpade på med deras CrossFit-inspirerade pass. Sneglade länge på CrossFit och hade kollat upp vilka boxar som fanns i stan där Gripen verkade mest seriös, men avskräcktes en del, då alla såg ut som vältränade grabbar med rakade huvuden och skägg. Men när mitt Friskis-kort gick ut i januari var det knuffen jag behövde för att ta steget. Nu är jag själv en grabb med rakat huvud och skägg – det är bara musklerna som fattas!

När han började i januari tyckte han sig vara i ganska bra form men insåg snabbt att allting beror på vad man jämför med…

– Jag hade en del att arbeta med och fick direkt stryka på min stolthet och skala alla övningar. Coacherna har dock gjort ett fantastiskt arbete med att hjälpa till med teknik och styrka, och nu är det sällan som jag behöver skala annat vikterna.

Mathias2

– Coacherna är våra ledare och det är de som sätter nivån för oss medlemmar, och låter oss utvecklas rätt och individuellt. Boxen är även så pass stor att man alltid får plats – i pass eller open gym. Gripen är som en stor fritidsgård där alla, oavsett träningsbakgrund och ambition, är välkomna. Alla, även de andra medlemmarna, är intresserade och hjälpsamma.

Han understryker att detta är något han aldrig upplevt någonstans tidigare.

Matthias har lättast för burpees, utmanas än så länge mest av overhead squat ”blir inte klok på den övningen” och favoritwodden är  monsterhjälten Murph (1,6 km, löpning, 100 pushups, 200 pullups, 300 squats, 1,6 km löpning).

– Jag älskar utmaningen och känslan efteråt!

Vilket är ditt största framsteg på Gripen Crossfit?
– I och med att jag började med 3-månaderskort satte jag som mål att klara muscle-up i ring innan kortet gick ut – och klarade det med fyra dagars marginal. Sedan satte jag som mål att klara bar muscle-up innan sommaren och klarade den med en veckas marginal.

Masters – se upp! Nästa år fyller Matthias 40 och funderar på att tävla…

  • Dagens WOD

    22/9-2017

    21-15-9 reps:

    • Pushpress
    • Pullups

    9-15-21 reps:

    • Powerclean
    • Burpees

    RX 60/40kg

    Träningsprogrammering

    Kontakta oss

    Gripen CrossFit
    Flygaregatan 1
    212 39 Malmö
    Sweden
    Phone: +46-(0)40-685 30 20
    info@gripencrossfit.com

    Öppettider

    • Måndag 06.00-21.00
    • Tisdag 06.00-21.00
    • Onsdag 06.00-21.00
    • Torsdag 06.00-21.00
    • Fredag 06.00-19.00
    • Lördag 09.00-15.00
    • Söndag 10.00-15.00
  • Hitta hit


    CrossFit Journal: The Performance-Based Lifestyle Resource
  • Facebook

  • Instagram